NAPIĘCIE DUCHOWE

W wypadku tego portretu mamy prawo mówić o „skoncentrowanej ekspresji”, o „na­pięciu duchowym”  emanującym z niego tak, jak z obra­zów innych polskich modernistów — Wojciecha Weissa, Maurycego Gotlieba, Konrada Krzyżanowskiego.Do ciekawszych osiągnięć Słupskiego należy także „Por­tret dziewczynki” (il. 8) przedstawionej na tle zasłoniętego jej ciałem źródła światła, też znany tylko dzięki zacho­wanej sepiowej fotografii. Lampa umieszczona za jej głową rozświetla ciemne tło i sukienkę na jej ramio­nach, ale ukrywa w cieniu twarz okoloną ostro rysującymi się na tle światła włosami. Głowa opuszczona jest lek­ko ku dołowi, rysy są niezbyt wyraźnie uwypuklone, tyl­ko jasniejsze punkty oczu z zaznaczonymi blikami spra- wiają, że patrzy ona w kierunku widza. Ruchy pędzla, jak we wczesnej fazie twórczości Słupskiego, są zamaszyste, zdecydowane, pozostawiające grudki farby i smugi.

Oto mój blog. Miejsce, w którym możesz zagłębić się w świat techniki i zostać na dłużej. Mam nadzieję, że wiedzą, którą się z Tobą podzielę, przyda Ci się i będziesz w stanie wykorzystać ją w codziennym życiu!
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)